While we're at it

Jag inviger min nya bloggdesign nu! Tack älskling för hjälpen=)

Andreas lämnade ifrån sig ett intressant påstående som kommentar till ett av mina inlägg. "Är det inte lite dubbelmoral att rösta grönt och ta hänsyn till "Earth Hour", och sen flyga till Thailand och tro att man har gjort någon skillnad?"

Åh, vad jag älskar att bli ifrågasatt, för jag har ju alltid så bra svar på lager.

Jag kan börja med en motfråga: Är det inte lite infernaliskt korkat att tro att jag, som anser mig vara hyfsat duktig och engagerad inom miljöområdet, inte tänker på en sån sak som flygplansutsläpp? Jag är mycket väl medveten om den klimatpåverkan som flygtrafiken har idag, men jag ansåg mig väl kunna släppa lite på mina vanligtvis hårda miljötyglar för en gångs skull, eftersom jag annars gör så mycket som är miljöpolitiskt korrekt. Hur ofta åker jag iväg på en sådan lång resa? Det hjälper ju också till om man som jag köper utsläppsrätter. Och FYI, jag såg det inte bara som en semester utan även en resa som jag kunde lära mig mycket på. Man skulle bli så fruktansvärt inskräkt om man bara satt hemma i Sverige hela sitt liv och inte hade en aning om hur resten av världen levde. Det är många aspekter som ingår i miljöfrågan; solidaritet, förståelse för och samarbete med människor utanför svenska gränsen är en av dem.

Ja, jag råkar tro att jag gör skillnad. Förutom att faktiskt agera praktiskt i min vardag och låta grönt tänk genomsyra allt jag gör så anser jag mig vara lite av en ambassadör för de här frågorna, och diskuterar dem med folk så fort jag får chansen. Jag är stolt över att jag övertygat rätt många om att göra små förändringar i sin livsstil.

Är du fortfarande säker på att Johanna equals dubbelmoral, Andreas? Du kanske ska slå upp ordet igen?

Jag är för övrigt rätt säker på att även med Thailandsresan så är jag mer miljövänlig än dig, mister-jag-stänger-aldrig-av-datorn. Jag är tillexempel vegetarian, det är till stor hjälp för Moder Jord. 17 % av koldioxidutsläppen orsakas av köttindustrin. Kanske är dags att förstå att det inte bara är att dra ner på bilkörandet som gäller, valet av mat är också viktigt.

Nån mer som undrar något? Passa på nu innan EU-valet!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Haha, rejäl diss, ante! ;)

2009-05-22 @ 09:28:36
URL: http://aviline.blogg.se/
Postat av: Andreas

Jag såg det där inlägget i förrgår men jag har inte orkat svara bara. Jag har haft annat för mig. Kan ju inte säga att jag orkar med det nu heller, är rejält seg nu. Kanske skriver nått imorgon.

2009-05-23 @ 19:22:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0