Rätt att klaga

Uppgiften som jag håller på med i min kurs just nu handlar om EG-rätt och är riktigt svår. Jag vill kunna kämpa lite för svaret men jag hatar när det inte verkar finnas en lösning att hitta nånstans och ingen att fråga.

Jag hade ju tänkt skriva om min upplevelse av Män som hatar kvinnor. För det första älskar jag hela trilogin, de är helt sjukt spännande och jag kommer se ner på alla noobs som inte har läst boken men sett filmen och tycker att den är grym eftersom jag själv levt mig in så i världen och vet exakt vad det handlar om och eftersom att Lisbeth Salander är en riktigt hjältinna för mig. Och jag blev såklart besviken, det blir man alltid när man gillar en bok jättemycket och sen får se den på en bioduk i en helt annan version än den man har i huvudet. Jag ska inte ens nämna Harry Potter i det här sammanhanget, gallan över de filmerna kan jag spy en annan gång.

Tillbaka till Män som hatar kvinnor. Det är inget fel på själva filmen, den är bra gjord och jag rycks med och håller andan trots att jag vet vad som kommer hända. Men det är flera fullkomligt korkade val av skådespelare, och för mycket som är komprimerat och ändrat på. Det är ett okej försök, men jag tror överhuvudtaget inte någon skulle kunna uppnå mer. Det är en av de omöjliga böckerna att göra rättvisa och mer än så behöver man egentligen inte dryfta det här.

Läs boken. Det är egentligen allt ni behöver veta.

Kommentarer
Postat av: Viktoria

Jag håller med.. iaf om Harry Potter, har varken läst eller sett filmen Män som hatar kvinnor så jag kan inte yttra mig så mycket. Men är man som du och jag, att man behöver detaljerna så är ju böcker bättre än film =)

2009-03-03 @ 21:21:57
URL: http://vijo95.blogg.se/
Postat av: Emma

Haha! Jag håller helt och fullständigt med! Jag är sjukt besviken på att mikael nykvist spelar mikael blomkvist... Och jag blev jävligt irriterad på att dom ändrade saker sådär bara. Jag har varit HELT inne i den där världen och jag blev totalbesviken över filmen. Den var mesig.. ;)

2009-03-27 @ 16:25:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0