Prioriteringar

Jag var med mina kollegor på konferens i Färna från igår till idag. Vi fick lyssna på en duktig kille som pratade om kommunikation och teambuilding och delta mycket själva, det var väldigt roligt. Idag diskuterade vi också frågor om skolan i arbetslagen, och hela dygnet har vi fått jättemycket god mat så jag tror inte jag behöver äta mer den här veckan.

En jättebra övning var när vi fick plocka ihop fem kort med positiva egenskaper på, som vi tyckte passade in på oss själva. Jag tog bland annat engagerad, självständig och ansvarsfull. Sen fick man förklara varför, och även ge alla andra i ens grupp ett kort med tillhörande positiv feedback. Jag älskar att få beröm, vem gör inte det iofs, så man blev väldigt glad av alla snälla kommentarer. Jag har inga problem med att se mina brister heller, jag vet precis varför jag är en pain in the ass ibland, men världen skulle se mycket bättre ut om man inte vältrade sig i allt negativt hela tiden utan försökte lyfta det som är bra över det som är dåligt. Det är inte pinsamt att klappa sig själv på axeln ibland. Man ska vara medveten om hur duktig man är! Ta upp striden mot jantelagen!

Sen tror jag vi behöver bli mycket bättre på att ge komplimanger till varandra och tala om när vi tycker att en annan person gjort något bra. Det spelar mycket större roll än man kan tro. Sahar gjorde hela min dag igår när hon sa att hon hade hört många elever som gillade mig. En så enkel och liten grej för henne, en så stor och viktig grej för mig. 

Varför är jag då så trött, det skulle jag ju förklara. Jag kom visserligen hem före två idag men har i princip sovit fram till nu. Det blev ganska sent igår, och sen upp tidigt igen imorse, plus jättemycket nya intryck och väckta tankar och inputs. Jag har kommit underfund med hur mycket idéer jag faktiskt har om olika saker som rör eleverna, framförallt de som har lite svårt för sig. Tyvärr är jag fortfarande lite för blyg för att uttrycka dem alla inför folk. Men jag kan säga att jag nog skulle kunna göra väldigt mycket om jag vidareutbildade mig till tex specialpedagog. Oturligt nog för skolan så väger fortfarande miljöbiten lite tyngre för mig.

Det är intressant, tycker kanske ni, att jag inte orkar plugga men jag orkar sitta och skriva doktorsavhandlingar till blogginlägg och dessutom gå och träna om en kvart. Vad kan jag säga? Ibland känner inte heller jag mig så disciplinerad. Och jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om det ovanför men nu måste jag alldeles strax byta om.

Jag ser i vilket fall fram emot helgen. TV4Sport visar Rögle-SSK imorgon men Vicky är ju hemma över helgen så det är klart man vill träffa henne. Och Carro med=) På lördag ska jag klippa mig och förhoppningsvis plugga, och sen på kvällen kommer älsklingen hit efter sitt högskoleprov och då ska jag ta hand om honom för han lär vara helt slut. Längtar efter dig, min Lidas!


I have been complimented many times and they always embarrass me;
I always feel that they have not said enough. 
                                                                                                           Mark Twain

Kommentarer
Postat av: Viktoria

Jag kommer hem för att stanna!

2009-03-26 @ 20:11:38
URL: http://vijo95.blogg.se/
Postat av: Chandler

It's been 73 days and yet not a whisper.

2009-04-08 @ 02:56:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0