Du kan påverka!

Jag känner att jag behöver få ur mig lite aggression just nu, och det ska handla om valet till Europaparlamentet.

Jag vet att jag är en vecka sen med det här, men jag har helt enkelt inte hunnit skriva något om det. Jag vill iallafall börja med den oehört glada nyheten att Miljöpartiet får 2 mandat istället för 1 de kommande fem åren! Vi var det femte populäraste partiet i Sverige och det är jag jävligt nöjd med. Det går framåt i rätt riktning.

Däremot blir jag förbannad över det faktum att valdeltagandet var värdelösa 46%. 46%  av alla röstberättigade i Sverige. 46%! Fattar ni hur lite det är?

Så nu tänker jag häva lite spya över er i 54%-gruppen. För dagens obekväma sanning är att DET INTE FINNS NÅGRA URSÄKTER ALLS för att inte gå och rösta. Man kunde rösta i, vad var det, två eller tre veckor innan själva valdagen? Så kom inte och säg att ni var bakis eller hade tvättid eller syfilis den 7 juni. Ni hade all tid i världen på er.

Dessutom hade ni kolossalt mycket tid att läsa på lite om vad de olika partierna står för. Det värsta jag vet när man frågar vad folk röstade på och de svarar att: Nä, du vet, jag är ju inte så insatt i det där...

Man tar sig för pannan! För det första vet förhoppningsvis folk vad de tycker är viktigt att regeringen och EU lägger pengar på. De kanske till och med vet om de lutar mer höger eller vänster.  För det andra tar det inte längre tid än ett Facebook-quiz eller en reklampaus att lära sig grunderna om vad ett parti står för.

Jag fick inte rösta 2006 för att jag fyllde 18 en månad försent. Och jag blev fruktansvärt frustrerad över att folk som var röstberättigade faktiskt sket i att delta i valet. För mig är det lika med att spotta på demokratin. Det värsta är att en del folk  som inte röstar till och med känner sig berättigade att klaga på att samhället  och EU ser ut på ett visst sätt! Det är ju för patetiskt. Dra ditt strå till stacken och bidra till att det blir bättre istället! Det är faktiskt inte så jävla mycket begärt att lägga en papperslapp i ett kuvert, utan tvärtom ert förbannade ansvar! Känner ni att ni verkligen inte hatar något parti mindre än de andra så kan man rösta blankt, då har man ändå varit med. Det här är inget fritidsintresse som man bara kan rata, det angår precis alla.

Så snälla, till riksdagsvalet nästa år. Försök se lite bakom ordet politik och inse att det inte handlar om byråkrati, det handlar om livet.
DITT liv. Jag tror faktiskt inte du skiter i hur ditt liv ska vara.

Kommentarer
Postat av: Sigge

Håller med till 100%... förutom om det där med miljöpartiets två mandat. Andreas S Olsson ska veta hut!

2009-06-17 @ 20:52:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0