Natten N - Del 1

Jag är glad i hågen med mitt jordgubbste och min Filip och min Fredrik för just nu ser det riktigt bra ut.

Obama (som jag för övrigt tänker kalla för "Bam" hädanefter för det gör de i USA och just inatt/imorgon låter jag mig ryckas med av strömmen och bli äckligt amerikaniserad) har vunnit i Ohio, vilket är en oerhört viktig delstat. Inte bara för att den är känd som den delstat som "avgör" valet (just här och nu har jag ingen siffra men många, många presidenter som vunnit i Ohio har sedan kammat hem hela degen), utan också för att McCains kampanjledare förutspådde att hans kandidat var tvungen att vinna 5 av 6 viktiga delstater, där både Ohio och Pennsylvania som Bam redan vunnit ingår.

Elektorsrösterna är hittills 195-76 till Bam. Vet ni förresten hur det funkar med elektorsröster? Det är ett sjukt valsystem de har i USA egentligen, för man räknar inte varje enskild medborgares röst, utan antalet elektorsröster. Antalet invånare i en delstat bestämmer hur många elektorsröster den staten har, så en större stat blir således mer betydelsefull än en mindre. Inte undra på att valdeltagandet anses högt när det ligger på ca 70%, jag förstår att många inte känner att deras röst räknas och därför inte bryr sig om att ta sig till vallokalen.  

Nu vann Bam i New Mexico också, som röstade republikanskt 2004. Här i Göteborg säger dom: GÖTT e de!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0