Ingen Eurovision nästa år, hoppas jag

Mellan hostningarna sysselsätter jag mig med en liten undersökning.

Jag har nämligen funderat en del efter lördagens schlagerspektakel (grattis till Ryssland btw, bra år för det landet hittills). Funderat på varför det har gått så uselt för Sverige de senaste åren. Jag drar mig till minnes hur det var när jag växte upp, då tyckte jag nog att det gick bättre för oss i den stora finalen. Och mycket riktigt...

År                     Låt                                          Placering

1995 - Se på mig (Jan Johansen)             3
1996 - Den vilda (One more time)             3
1997 - Bara hon älskar mig (Blond)         14
1998 - Kärleken är (Jill Johnson)              10
1999 - Take me to your heaven (Charlotte Nilsson, numera Perrelli)  1
2000 - When spirits are calling my name (Roger Pontare)  7
2001 - Listen to your heartbeat (Friends)  5
2002 - Never let it go (Afrodite)                    8
2003 - Give me your love (Fame)               5
2004 - It hurts (Lena Philipsson)               6

Hyfsade placeringar nästan alla år. Ända fram till stolpskottet med Martin, sen gick det utför...

2005 - Las Vegas (Martin Stenmarck)   19
2006 - Invincible (Carola)                          5
2007 - The worrying kind (The Ark)         18 
2008 - Hero (Charlotte Perrelli)                18

Är det för att röstningsproceduren är ändrad, från att en jury i varje land bestämt poängen till att det är folket som gör det? För det visste vi ju redan, att gemene man inte kan någonting om musik. Det var därför det inte gick något vidare för The Ark, som hade den bästa låten i Eurovisionsschlagerns historia. Dessutom kompisröstas det friskt, inte bara bland de forna sovjetländerna, och Sverige har helt klart inte många kompisar ute i Europa.

Därför är det nog dags att bojkotta hela balunsen. Ni hörde väl bidragen i lördags? De flesta var ju rena skämten. Man börjar ju tvivla på om de andra länderna överhuvudtaget har någon uttagning, man tycker ju att det borde finnas bättre låtar. De kanske bara tar första bästa som skickar in. Och då känns det ju väldigt onödigt att Sverige ska lägga ner tid och kraft och pengar och göra sig till för att leta fram en bra låt, som alla sen är missnöjda med iallafall. Nej, då kan det vara.

(För övrigt så tror jag det hade gått bättre om inte Perrelli sjungit låten. Tror hon skrämde bort potentiella röster med sitt plastansikte.)

Så skippa Melodifjantivalen nästa år och gör nånting vettigt av pengarna. En miljögala, tillexempel.

Kommentarer
Postat av: Kärve

Det är konstigt de där med kompisröster länder som röstar på länder som dom har krigat med liksom. Haha. Dumt att folket inte bara röstar på låten dom tycker är bra istället för landet som ligger bredvid.

2008-05-27 @ 14:14:09
URL: http://karvegard.blogg.se
Postat av: Viktoria

Jaha, jag missade hela eurovision ;P

2008-05-27 @ 15:10:49
URL: http://vijo95.blog.se
Postat av: Carro

Det gick ju inte dåligt det året när Carola var med och tävlade ;P Hehe. Jag tycker däremot att Sveriges ska lägga ner tävlandet i eurovision ett tag. Vad dom än gör så kommer dom aldrig vinna tack vare att alla länder röstar på sina grannländer.

2008-05-27 @ 17:07:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0