Väldigt få förstår Johnny Depp

Jag och Emil firade treårsanniversary igår och firade med att se Sweeney Todd - The Demon Barber of Fleet Street. Jag har nåt starkt emot musikaler annars, i synnerhet filmatiserade sådana. Grease går an, men annars tycker jag det blir enbart rörigt när alla plötsligt börjar sjunga och dansa, mitt i en dialog. Ofta blir det ganska snabbt långtråkigt också.

Jag hade med andra ord aldrig sett musikalen Sweeney Todd  i sitt original, men min vana trogen ser jag allt av både Depp och Burton och dem tillsammans har aldrig varit ett ickevinnande koncept. Denna var inget undantag.
Sen gillar jag mörka, mörka filmer i 1800-talets London, och det är alltid coolt när blodet sprutar sådär lite ironiskt, på nåt sätt. När det inte är meningen att man ska bli rädd, mest bara höja på ögonbrynen.

Utmärkt klippning också. Bra jobbat, Chris Lebenzon.

Men det som allra mest slår mig är naturligtvis hur briljant Johnny Depp är och hur få jag tror det är som fattar det. Jag menar fattar fattar. På riktigt.

Ändock, grejen är att många nog skulle säga att Depp är en av deras favoritskådespelare. Men Johnny Depp är ingen hollywoodprodukt, och vilka filmer kan ni ha sett honom i? Pirates of the Caribbean, självklart. Möjligen Secret Window. Och kanske Once upon a time in Mexico. Filmer där inte direkt hans kompetens är det man i första hand tänker på utan spektakulära actionsscener och makabra bilder. Och vad är det då ni baserar er åsikt på? Det faktum att han är en av världens snyggaste, hans fina uttal och den knäppa karaktär han spelar?

Sorgligt, isåfall. För det berättar ju inte alls vad han egentligen handlar om. Man kan liksom inte uttala sig innan man vet vad man snackar om. Se några av hans äldre filmer istället. Det coola med Johnny Depp är ju att han alltid väljer sina roller med så stor omsorg, att han mest har spelat i udda filmer som aldrig blivit någon publiksuccé. Och att han är så mångsidig. Han gör aldrig en roll på samma sätt som den förra. Edward Scissorhands, Donnie Brasco, Before night falls, From Hell, Gilbert Grape... Osv osv. Han har så oerhört många kvalitéer. Ni kanske inte tycker att filmen är nån höjdare, men skit i det och titta på honom. Titta på vad han gör. Det är fascinerande.

Jag råkar tro att Johnny har en mening med allt han gör och jag kan med gott samvete säga att han var en av mina absoluta favoriter innan chokladfabriken och the curse of the Black Pearl. Kan ni? För väldigt få förstår Johnny Depp. Och väldigt få förstår hans storhet.


Kommentarer
Postat av: Therese

Jag tycker man får tycka om Johnny för vilken andledning som helst. Man behöver inte ha sett alla hans filmer och veta allt om honom och veta hur "svår" han är. Man får tycka att han är den bästa jäkla skådespelaren man har sett bara för att han är snygg. Ja, det får man faktiskt.

Jag tycker inte att man ska säga till folk om dom "har rätten" att tycka om Johnny eller ej baserat på vilka filmer man har sett honom i. Det är upp till var och en vad de tycker.

Får man fråga om du själv anser dig höra till de få som förstår Johnny så bra? No hard feelings ;)

Nu fick du en riktig kommentar att bita i! =)
Kram!

2008-03-16 @ 23:01:52
Postat av: Andreas

Men Johnny Depp är ju faktiskt dålig..

2008-03-21 @ 22:51:58
Postat av: Johanna

Andreas - Johnny Depp är inte dålig. Det är inget man kan tycka, det är fakta.

Tarkan - Fast jag tycker inte att en skådespelares talang sitter i utseendet. Tycker man bara att man är snygg, då kan man säga det. Inte att han är jättebra skådespelare just därför. Ska man säga att han är duktig så måste man veta vad man snackar om. Däremot kan man ha sett han i en film och tycka att han är duktig, men inte kan man säga att han är ens favoritskådespelare grundat på EN film? Det är det jag stör mig på att folk gör, för jag fattar inte hur det går ihop. Sen att det är få som fattar Johnny Depp, det var mest en teori jag hade, och jag tänkte se om andra höll med. Och ja, jag anser mig nog vara en av dem som iaf förstår honom lite. Ingen kan nog förstå honom helt. Men jag har ju ändå sett hans udda filmer. Det tycker jag andra som är det minsta intresserade av film ska göra också. Man missar så mycket bra annars.

2008-04-03 @ 20:18:01
URL: http://tramptass.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0