Djuren är inte våra slavar

Så skönt att vara hemma. Ibland känns det som: "Vad håller jag på med? Jag borde vara där jämt. Kunna finnas för farfar som är dålig. Hjälpa mamma och pappa. Se alla Linus matcher och tävlingar, skjutsa Emma och Sara överallt." Jag trivs jättebra här. Men jag längtar hem som fan. Och efter packet!!!!

Sommar vill jag ha också. Man trånar alltid efter det man inte har, eller hur?

Ser på nyheterna där Bengt Magnusson pratar om mulesing. Det värsta ljud jag vet är djur som skriker, kan aldrig hålla tillbaka tårarna. Kan folk nu kanske fatta att det är såhär djuren behandlas runt om i världen? Inte bara får i Australien, alltså. Hangrisar i Sverige kastreras utan bedövning strax efter födseln. De kor, hästar, grisar som ni äter fraktas på varandra från Tyskland och hit, ofta utan mat och vatten. 138 000 kycklingar dog under transport år 2006. 75 miljoner djur dödas på slakterier varje år och de flesta föds upp enbart för att mätta giriga människomagar.

Jag ber er att dra ner på köttet och köpa det kött som ni ändå äter ekologiskt. Den enda procenten av alla grisar som får gå ute med ordentligt med utrymme bor på en ekologisk gård, det säger en del.

Är vegetariskt för miljöns skull också. Det är ju så inne med det gröna och ekologiska nu, eller hur? Tyvärr har jag faktiskt inte märkt så stor skillnad i attityden, det är jävligt mycket snack men alldeles för lite verkstad. Miljön är ingen modefluga som ni bara kan vifta bort när ni tröttnat och något annat blivit mer intressant. Det är fakta att köttproduktion kräver mer av naturen än vegetabilier, så GÖR något nu!

Jag kommer att återkomma till även det här, som ni förstår. Jag är inte färdig med er än.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0